اخبار جعبه جادو| اظهارات احسان علیخانی درباره برنامهسازی در تلویزیون/ لونه زنبور پخش میشود
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۴۹۰۲
مجری معروف تلویزیون با حضور در اجلاس فناوری صداوسیما، مقالهای با موضوع "تولید برنامه تلویزیونی در رسانه ملی" را ارائه کرد. ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون میآید که در این بسته خبری مروری بر آنها داریم:
اظهارات "احسان علیخانی" درباره برنامهسازی در تلویزیون
اجلاس فناوری صداوسیما در شانزدهمین دوره خودش امروز با برگزاری پنلها و نشستهای تخصصی کار خودش را دنبال کرد؛ یکی از این نشستهای تخصصی، ابتکارات نوین در بخش رادیویی بود که در دو موضوع "کاربردهای برچسب دیجیتال صدا در سیستمهای پخش" و "طرح کنترل دامنه سیگنال" پیگیری شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فناوری نوین در ایجاد و نگهداشت ساختمان و تأسیسات رسانه یکی دیگر از موضوعات نشستهای تخصصی اجلاس صداوسیما بود و البته مقالاتی هم در خصوص مدلسازی اطلاعات ساختمان، ضرورت استفاده از GIS در سازمان صداوسیما و طراحی و تولید برنامههای تلویزیونی مبتنی بر خط تولید صنعتی هم ارائه شد.
احسان علیخانی مجری نامآشنای تلویزیون در اجلاس صداوسیما حاضر شد و مقاله "تولید برنامه تلویزیونی در رسانهملی" را ارائه کرد. او در تالار خواجهنصیر مرکز همایشهای صداوسیما برای علاقهمندان به تولید تلویزیونی و حاضران در کارگروه فناوریهای نوین تولید از فرآیند تولید تلویزیونی و تجربههای تلخ و شیرین خودش در برنامهسازی گفت.
علیخانی در این مقاله به ایجاد تعادل بین پارامترهای سهگانه کیفیت، کمیت و هزینه تأکید کرد که نیازمند ساختاری مبتنی بر عملکرد سیستمی است و در تمام ساحتهای مختلف درگیر با این 3 پارامتر، سیستمهای پیشرو جهانی در حال توسعهاند.
او به این نکته اشاره کرد که هیچراهی برای تولید انبوه محصول هنری و رسانهای جز ایجاد سیستمی به اصطلاح صنعتی و منطبق با قواعد خط تولید وجود ندارد. سالهای زیادی است که در رسانههای مختلف از جمله تلویزیون و سینمای ایران به دنبال شناخت و پیادهسازی عملیاتی این مفهوم بودهایم اما نتیجهای که بتوان با استناد به آن، ادعای درک و خلق صنعتی را با آن داشته باشیم عملاً وجود ندارد؛ حداقل در رسانهملی چه برنامههای ترکیبی و چه نمایشی.
این مجری تلویزیون به تجربه یک دهه کاری فشرده برای ساخت برنامه عصر جدید اشاره کرد و معتقد است که تسرّی این شیوه برنامهسازی که از پلتفرمهای به روز و رایج در تولید تلویزیونی بهره برد باعث میشود تا آثاری بهتر، تأثیرگذارتر، با بودجهبندی معقول و بهرهوری حداکثری در دنیای رسانهای کشور خلق شود.
علیخانی تأکید کرد که فارغ از تبلیغ و آگاهی از این نحوه و شکل تولید، بایستی به سمت نهادینهسازی تولیدات به سبک و سیاق سیستماتیک و صنعتی برویم؛ چرا که ضمانت رشد و بقای برنامهسازی فقط بهره از خط تولید و شکلی سیستماتیک از تهیه و تولید است.
معاون صدا در اجلاس صداوسیما: مرزهای خودکفایی نزدیک است
حمید شاهآبادی معاون صدای رسانهملی به اجلاس شانزدهم رفت و از نمایشگاه دستاوردهای فنی صنعت رسانه در حاشیه اجلاس، بازدید و بر رسیدن به مرزهای خودکفایی فنی اشاره کرد و گفت: در بازدید از غرفهها و گفتوگو با متخصصان بخش فنی به خوبی مشاهده میشود که شرکتهای فعال در صنعت رسانه بخصوص شرکتهای تابعه صداوسیما به درستی نیازهای فنی رسانه ملی را شناختهاند.
شاهآبادی گفت که با مشکلات ارزی که در دو سال اخیر بوجود آمده عزمی جدی در نزد جوانان و متخصصان داخلی شاهدیم تا نیازهای فنی را در داخل کشور طراحی و بسازند. برای مثال تا چندی پیش و در بخش فرستندههای رادیویی تمام نگاه ما به واردات قطعات فنی بود اما امروز تقریباً اکثر قطعات و سیستمهای فنی و فرستندههای رادیویی در داخل به دست جوانان خودباور و شرکتهای دانش بنیان ساخته میشود.
معاون رادیو در پایان با ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه دستاوردهای تازه و به روزی را برای رسانه داشته باشد و چشم انداز ما در بخش فنی رادیو نویدبخش این است که می توانیم به مرزهای خودکفایی کامل از واردات شویم.
همکاری فضای مجازی صداوسیما با پلیس راهور
در نشست مشترک محمد شریفخانی معاون فضای مجازی رسانهملی با رییس مرکز پلیس راهور استان تهران از چگونگی افزایش همکاری فی مابین در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ ایمنی صحبت شد.
در ابتدای نشست رئیس مرکز پلیس راهور تهران، تأکید کرد: تصور میشود موضوعات مربوط به فرهنگ ترافیک و مسائل مرتبط به آن جزو وظایف نیروی انتظامی است درحالی که اینطور نیست و تمامی نهادهای حاکمیتی از جمله صداوسیما به مسائل توجه دارند و هرجایی که بتوانند، خدمت رسانی انجام میدهند؛ به همین منظور برای مسائل آموزش و ترویج فرهنگ ایمنی که دغدغه مشترک همه ما است، خواستیم که همکاری بیشتری داشته باشیم.
معاون فضایمجازی رسانهملی تصریح کرد: فرهنگسازی شاهبیت اجرای شدن همه مقررات و چارچوبها است؛ یعنی اگر این باور قلبی در مردم باشد که قوانین به نفع آنها است پیروی از آن انجام میشود؛ البته قوانینی که در این حوزه اعمال میشود نظیر صدور جریمه، مجوزها و...که باعث افزایش ضریب سلامتی و ایمنی مردم است در حال اجراست که البته تأثیرگذار هم است اما هیچچیز به قیمت آن باور قلبی نیست و کارهای رسانهای این ویژگی را دارد باور قلبی درونی ایجاد میکند که این قوانین به نفع آنها است.
وی افزود: در حوزه فضای مجازی، ترویج فرهنگ ایمنی از طرق مختلف نظیر استفاده از اپلیکیشنهای خوب و مناسب برای مردم از تسویه حساب تا جریمه، تهیه گزارشها و اطلاعرسانی برای مردم میتواند سودمند باشد که به نظر من در حال حاضر روند کنونی نیاز به کار بیشتری دارد تا مردم مواقع اضطرار را دریابند و بدانند چگونه برخورد کنند. این آموزشها می تواند آگاهی مناسبی را بدهد در واقع مردم ذینفعهای شما هستند که نیاز به کمک شما دارند.
در بخش دیگر این نشست، سرفرازی مدیر شبکه سپهر رسانه پیشنهاد داد: می توان باکس روزانه یا چند روز یک بار بین مدت رمان 5 تا 10 دقیقه حتی به طور زنده مرتبط با حوزه راهور و حتی پلیس فتا پرداخت.
سردار مهماندار نیز بیان کرد: در شبکهای مجازی از جنس شبکههای شی ما برای آموزش مسائل مرتبط با این حوزه نظیر مواد مخدر، جوانان، فتا، راهور و از این دست موارد میتواند کمک بسیار خوبی برای این نیرو باشد.
امین زندگانی: برخی اظهارات سلبریتیها مثل حرفهای در تاکسی است/ تلویزیون با "شرخرهای فرهنگی" طرف استاخبار جعبه جادو| سعید آقاخانی: در تلویزیون منتظر یک نقش خوبم!/ پخش "محمد رسولالله" در آیفیلم"عصر" جدید روی آنتن افق
برنامه تلویزیونی "عصر" با موضوع نقش موساد در اتفاقات خاورمیانه و شرایط و تحولات کنونی سوریه از امشب روی آنتن میرود و سهشنبهها زمان پخش آن در کنداکتور پیشبینی شده است.
این هفته علی عبدی کارشناس مسائل خاورمیانه مهمان این برنامه است و در مورد نقش موساد در اتفاقات منطقه به گفت وگو با طالب زاده می نشیند.
در بخش دوم که مربوط به شرایط و تحولات کنونی سوریه است، شاهد ارتباط زنده با تیم اندرسون مدرس ارشد اقتصاد سیاسی در دانشگاه سیدنی خواهیم بود.
او دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی در اقتصاد و سیاست بین الملل و دکترای اقتصاد سیاسی با گرایش لیبرالیزاسیون اقتصادی از استرالیاست.
تیم اندرسون در مورد توسعه مستقل، حقوق در توسعه، ادغام منطقه ای، حقوق بشر و خودمختاری در آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه تحقیق و مقالاتی را در این خصوص منتشر کرده است.
تکرار برنامه "عصر" روز بعد ساعتهای 12 و 17:30 روی آنتن میرود.
"هست و نیست" سهیلیزاده روی آنتن آیفیلم
آیفیلم مجموعه تلویزیونی "هست و نیست" بهکارگردانی حسین سهیلیزاده را برای طرفدارانش در سراسر کشور به نمایش میگذارد.
سریال "هست و نیست" با پایان پخش سریال "چک برگشتی"، از پنجشنبه 23 آبان راهی آنتن خواهد شد. این سریال داستانِ قرارگرفتن بر سر دو راهی «انتخاب» است که همه انسانها در طول زندگی با آن مواجه میشوند. در خلاصه داستان این سریال آمده است: گاهی بود و نبود و هست و نیست آدمها، به وسوسهای گره میخورد که بهسادگی باز نمیشود...!
فرهاد قائمیان، حمیدرضا پگاه، الهام پاوهنژاد، نگار عابدی، امیر دژاکام، سولماز حصاری، نازنین کریمی، عنایت بخشی، سیامک اطلسی، اکبر رحمتی، مرتضی علیآبادی، ایمان صراف، سیاوش خیرابی، غزاله اکرمی، علی مسلمی و آوا دارویت بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.
مجموعه تلویزیونی «هست و نیست» هرشب ساعت 20 پخش میشود؛ بازپخش آن نیز در ساعتهای 4 و 12 است.
چقدر خردسالان، کودکان و نوجوانان از تلویزیون استفاده کردهاند؟
براساس نظرسنجی که مرکزتحقیقات سازمان صدا وسیما از خردسالان 4 و5 سال ،کودکان 6 تا 11 سال و نوجوانان 12 تا 17 سال به صورت جداگانه درسراسرکشور درباره تماشای برنامههای تابستان سیما انجام داده است مشخص شد به ترتیب 84.9 ،88.7 و 83 درصد از افراد دراین ردههای سنی بیننده برنامههای مختلف تلویزیون بودهاند.
براساس این نظرسنجی مشخص شد که از 84.9 درصد خردسالانی که پای برنامههای مختلف تلویزیون نشستهاند 81.2 درصد آنها به نحوی بیننده برنامههای خردسال سیما بودهاند.
همچنین از 88.7 درصد از کودکانی که بیننده برنامههای گوناگون تلویزیون بوده اند نیز 82.3 درصد به نحوی برنامههای کودک سیما را تماشا کردهاند و از 83 درصد نوجوانان بیننده تلویزیون هم 54.8 درصد به نحوی برنامههای کودک و نوجوان سیما را دیدهاند .
میانگین مدت زمان تماشای برنامههای سیما درمیان خردسالان سه ساعت و سه دقیقه، درمیان بینندگان کودک سه ساعت و 39 دقیقه و درمیان بینندگان نوجوان هم سه ساعت و 25 دقیقه بوده است.
پربینندهترین ساعات تماشای برنامههای سیما درمیان خردسالان از ده صبح تا 12 ظهر ،درمیان کودکان از چهار تا پنج و سه تا چهار عصر و درمیان نوجوانان از 8 تا 10 شب است.
درفصل تابستان 78.1 درصد از خردسالان 4و5 سال بیننده برنامههای شبکه پویا بودهاند و بعد ازاین شبکه ،شبکه دو با 38.4 درصد ،شبکه پنج با 14.3 درصد ،شبکه امید با 14 درصد، شبکه قرآن با 10.8 درصد و شبکه آموزش هم با 9.1 درصد بیشترمخاطب خردسال را پای برنامههای خود نشاندهاند .
پرمخاطبترین برنامه پخش ده برای کودکان خردسال نیز دراین شبکهها به این ترتیب بوده است :
1-انیمیشن ببعی با 44.6 درصد از شبکه پویا
2-اتل متل یه جنگل با 37.9 درصد از شبکه پویا
3-ماهی فضایی با 36.8 درصد از شبکه پویا
4-ماشین کوکیها با 34.9 درصد از شبکه پویا
بینندگان کودک بین 6 تا 11 سال نیز در فصل تابستان شبکه پویا را بیش از شبکههای دیگر دیدهاند که نتیجه نظرسنجی آن به ترتیب رتبه به شرح ذیل ارائه میشود :
1-شبکه پویا با 78.7 درصد
2-شبکه دو با 44.4 درصد
3-شبکه امید با 24.9 درصد
4-شبکه قرآن با 16.6 درصد
5-شبکه پنج با 15.4 درصد
6-شبکه آموزش با 13.9 درصد
10 برنامه اول مورد علاقه کودکان بین 6 تا 11 سال نیز براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات به ترتیب درصد مخاطبان آنها به این شرح است:
1-پاندای کونگ فوکار از شبکه پویا با 46.7 درصد
2-لاک پشتهای نینجا از شبکه پویا با 40.8 درصد
3-خرسهای محافظ جنگل از شبکه پویا با 33.9 درصد
4-موش خبرنگار3 ازشبکه پویا با 30.5 درصد
5-زنان کوچک از شبکه پویا با 26.5 درصد
6-رکاب زنان کوهستان از شبکه پویا با 25.7 درصد
7-پنگوئن ببری از شبکه پویا با 25.3 درصد
8-دیجیمون از شبکه پویا با 24 درصد
9-مل مل و محله گل و بل بل از شبکههای پویا و دو سیما هر دو با 23.6 درصد
درفصل تابستان بینندگان نوجوان بین 12 تا 17 سال هم انتخاب اولشان شبکه پویا با 43.6 درصد بوده است و بعد از این شبکه، شبکه امید با 28.5 درصد ،شبکه دو با 26.2 درصد، شبکه قرآن با 12.8 درصد، شبکه پنج با 12.6 درصد و شبکه آموزش با 11.4 درصد قرار دارند .
بینندگان نوجوان سیما هم از میان برنامههای مختلف برنامههای ذیل را با این میزان درصد بیشتر از سایر برنامه دیدهاند:
1-سریال آوای باران از شبکه امید با 13 درصد
2-موش خبرنگار 3 از شبکه پویا با 10.1 درصد
3-زنان کوچک از شبکه پویا با 10 درصد
4-کلاه قرمزی از شبکه دو با 9.2 درصد
5-قهرمانان تنیس از شبکه پویا با 8.9 درصد
درفصل تابستان 56 درصد خردسالان بیننده برنامههای بزرگسال سیما بودهاند و 60.7 درصد از آنها به انجام بازیهای رایانهای و موبایلی و 52.5 درصد هم به تماشای سی دی و دی وی دی فیلمها و انیمیشنها نشستهاند.
71 درصد از کودکان 6 تا 11 سال هم در تابستان بیننده برنامههای بزرگسال سیما بودهاند و 68.8 درصد از آنها پای بازیهای رایانهای و موبایلی ،63.2 درصد پای مطالعه درسی و غیردرسی و 60.1 درصد هم پای تماشای سی دی و دی وی دی نشستهاند.
براساس این نظرسنجی 77.6 درصد از نوجوانان 12 تا 17 سال در تابستان وقت خود را برای تماشای برنامههای بزرگسالان از سیما گذراندهاند.
همچنین 74.7 درصد از نوجوانان دراین مدت به انجام بازیهای یارانه ای و موبایلی ،72.7 درصد به استفاده از اینترنت و 71.2 درصد هم به خواندن مطالب درسی و غیردرسی پرداختهاند.
"لونه زنبور" برزو نیک نژاد در آی فیلم
فیلم سینمایی کمدی «لونه زنبور» به کارگردانی برزو نیکنژاد، پنجشنبه 23 آبان ساعت 22 از شبکه آیفیلم پخش میشود.
فیلم کمدی "لونه زنبور" با بازی محسن کیایی، پژمان جمشیدی، هومن برقنورد، بهاره کیانافشار، پیام احمدینیا و رعنا آزادیور برای مخاطبان این شبکه در داخل کشور نمایش داده میشود.
"لونه زنبور" که بهنویسندگی محسن کیایی است و داستان روز جامعه را روایت میکند، در اسفند 1396 در سینماهای سراسر ایران اکران شد.
در این فیلم خواهیم دید: «صابر و مرتضی دو پسرخاله هستند که در عرصه دزدی فعالیت دارند و با تحویلگرفتن یک جعبه که پدر صابر از مهتاب میدزدد وارد دردسر میشوند و مجبور به پنهان کردن آن میشوند و مهتاب و برادرش، پدر صابر را میکشند. صابر و مرتضی برای مراسم تدفین پدر صابر به شهرستان میآیند اما بعد از 10 روز به تهران برمیگردند و متوجه وجود مهتاب میشوند و ناچارند محموله دزدی پدر صابر که ارزش 30 میلیاردی دارد را مخفی کنند. آنها وارد خانهای میشوند و این گنج را در آنجا پنهان میکنند. آنها وقتی برای برداشتن گنج به آن جا برمیگردند، میفهمند آنجا تبدیل به کلانتری شده و آنها فقط یک راه برای ورود به کلانتری دارند و آن هم این است که خود را سرباز جلوه دهند...»
فیلم سینمایی "لونه زنبور" پنجشنبه ساعت 10 شب از آیفیلم فارسی پخش میشود و در ساعتهای 6 صبح و 2 بعدازظهر جمعه بازپخش خواهد شد.
"قاب خاطره" نصیریان دوبله انگلیسی شد
مجموعه تلویزیونی "قاب خاطره" به کارگردانی حجتذیجودی و با بازی علی نصیریان از جمعه 24 آبان روی آیفیلم انگلیسی قرار میگیرد.
سریال اپیزودیک "قاب خاطره" محصول شبکه آیفیلم در سال 1392، با دوبله انگلیسی برای مخاطبان انگلیسیزبان این شبکه در سراسر دنیا پخش میشود.
در این سریال علی نصیریان، رامین ناصرنصیر، افشین سنگچاپ، شهره سلطانی، محروز ناصرشریف و محمد اهلی به عنوان بازیگران ثابت حضور دارند. همچنین در هر قسمت بازیگرانی وارد قصه میشوند که نقشهای فرعی را بازی میکنند.
موضوع سریال زائرانی است که برای زیارت به مشهد مقدس میروند. این زائران در یک عکاسخانه عکس میگیرند و بار دیگر که به زیارت میروند به عکاسخانه میروند تا عکس خود را دریافت کنند. مشکلاتی که برای این زائران پیش میآید با تلاش و همفکری صاحب عکاسخانه حل میشود.
"قاب خاطره" از جمعه هر شب ساعت 23 بهوقت GM و 02:30 بهوقت تهران راهی آنتن کانال انگلیسی آیفیلم میشود؛ ساعات بازپخش این مجموعه 05:00، 11 و17 روز بعد بهوقت GMT خواهد بود.
"قاب خاطره" محصول شبکه آی فیلم است.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT1 واژه های کاربردی مرتبط شبکه دو شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه امید پویا شبکه افق آی فیلم مجریان تلویزیون رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه دو شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه امید پویا شبکه افق آی فیلم مجریان تلویزیون رسانه ملی تلویزیون شبکه دو شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه امید پویا شبکه افق آی فیلم مجریان تلویزیون رسانه ملی تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عهد کردیم خودسانسوری نکنیم
به گزارش قدس آنلاین، این برنامه در هر قسمت، یکی از پروندههای مهم و چالشی کشور را بدون واسطه بررسی میکند. فصل اول بیواسطه در ۲۶قسمت از شبکه یک سیما پخش شد. این برنامه محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که روی آنتن شبکه یک سیما میرود. درباره جزئیات بیشتر این برنامه با «محمدعلی صدرینیا» کارگردان و تهیهکننده «بیواسطه» گفتوگو کردیم که میخوانید.
در این فصل سراغ فضاهایی رفتید که پیش از این کمتر دوربینی به آنجا رفته بود، مثل کارخانه اسلحهسازی یا مراکز هستهای. تمایز و ویژگی فصل دوم «بیواسطه» را نسبت به فصل اول چه میدانید؟ تلاش ما در فصل دوم این است فضای رنگارنگی از سوژهها، موضوعات و لوکیشنها را داشته باشیم و مانند فصل اول به دنبال این بودیم دوربین «بیواسطه» سراغ روایتهایی برود که مخاطب، کمتر تصویر و تصوری از آنها دارد. در فصل دوم سراغ موضوعاتی رفتیم که مردم امکان حضور در آن فضاها را ندارند؛ مثلاً در قسمت اول به کارخانه اسلحهسازی پارچین رفتیم که یک مجموعه نظامی با حساسیتهای بالای امنیتی است یا قسمتی دیگر سراغ رئیس سازمان انرژی اتمی رفتیم و به موضوع صنعت هستهای پرداختیم. وارد فضاهایی مثل رآکتورها و خط تولید رادیوداروها شدیم که کمتر دوربینی به آنجا رفته است. همچنین در این فصل سراغ برخی معضلات و مشکلات اجتماعی رفتیم که روایتهای کمتر دیدهشدهای در قاب تلویزیون داشتند؛ مثلاً به بعضی از مناطق محروم سیستان و بلوچستان و یا حاشیه شهر تهران رفتیم که تاکنون روایتهای کمی از آنها روی آنتن دیدهایم.
موضوعاتی مثل صنعت هستهای و توان نظامی، موضوعاتی حساس هستند که کمتر برنامهسازی سراغشان رفته است و به دلیل کمبود روایتهای داخلی در این باره، مردم برای یافتن پاسخ پرسشهایشان به روایتهای غیررسمی و رسانههای خارجی هم رجوع میکردند، چه شد که این ضرورت روایتگری، امروز احساس شد؟ اهمیت و ضرورت این موضوع از سالها پیش مشخص بود اما بستگی داشت که تیمهای برنامهساز با چه نگاهی سراغ این موضوعات بروند و اینکه دستگاهها و بخشهایی که باید پاسخگو باشند چقدر همراهی و همکاری کنند. ما از فصل اول در «بیواسطه» با خودمان عهد کردیم خودسانسوری نداشته باشیم. وقتی سراغ موضوعی میرویم، تا جایی که ممکن است پرسشهای مردم را در آن حوزه بپرسیم. در قسمت اول این فصل که سراغ کارخانه اسلحهسازی و مرکز صادرات دفاعی رفتیم درباره مباحث مرتبط با موشک، پهپاد، توان نظامی و اهمیت آن سؤالات صریحی پرسیدیم. در قسمتی که مرتبط با موضوع هستهای بود مسئله اصلی ما، پرداختن به این پرسش مهم در اذهان عمومی بود که با وجود تحریمهای جدی کشورمان بهخاطر انرژی هستهای، منافع این صنعت چیست و چرا اثراتش را نمیبینیم؟ ما تلاش کردیم سراغ این پرسش برویم و به آن پاسخ بدهیم. ولی ماجرا، سمت دیگری هم دارد که نهادها و مسئولان هستند و بستگی به همراهی و همکاری آنها دارد. خوشبختانه وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی با روی خوش ما را همراهی کردند ولی در مسیر تولید برنامه با دستگاههایی مواجه شدیم که همچنان نگاه سنتی دارند و زمانیکه میفهمند مجری برنامه، محمد دلاوری است یا ممکن است سؤالاتی بپرسد که ضعفها و کمکاریشان عیان شود تمایلی به مشارکت ندارند و ترجیح میدهند با حضور در یک برنامه تلویزیونی خنثی، گزارش عملکرد بدهند، به جای اینکه پاسخگو باشند.
ساخت چنین برنامههایی میتواند مسیر برنامهسازی سیاسی را در رسانه ملی هموار کند؟
امید و تلاش ما همین است. تولید برنامه در استودیو برای ما راحتتر و بیدردسرتر است، چرا که هماهنگی لوکیشنهایی خارج از تهران برای تیم تولید، فرسایشی و سخت است اما فکر میکنیم این شکل از پرداخت به سوژهها و مطالبهگری سبب میشود برنامهسازی سیاسی را یک گام به جلو ببریم.
اگر رسانههای رسمی از زیر بار برنامهسازی سیاسی شانه خالی کنند، رسانههای خارجی و غیررسمی وارد این حوزه میشوند و میدان روایتها از سوی راویان داخلی خالی میشود. همینطور است. معمولاً رسانه ملی تمایل به ساخت برنامههای سیاسی دارد تا مرجعیت رسانهای داشته باشد ولی بخشی از ماجرا به نهادها و دستگاههای مختلف برمیگردد که آنها هم باید این نگاه را داشته باشند. ما در مسیر تولید فصل دوم «بیواسطه» دستگاهها و وزارتخانههایی را داشتیم که با آغوش باز پذیرای ما بودند و ضعفها و قوتهایشان را صادقانه میگفتند اما گارد برخی از دستگاهها و نهادها به روی ما بسته بود و حتی به صورت غیررسمی میگفتند سمت ما نیایید. این ناشی از ضعف عملکردی آن دستگاه یا نگاه دهه شصتی روابط عمومیهایشان به رسانه است. حتی این نگاه وجود دارد که اگر دیده نشوند یا فراموش شوند بهتر از این است که در معرض توجهات رسانهای قرار گیرند.
مرز استقلال رأی در روایتهای «بیواسطه» که سفارشدهنده آن، سازمان اوج و پخشکنندهاش رسانه ملی است تا کجاست؟ «بیواسطه» وقتی موفق خواهد بود که واقعیت ایران امروز را به مخاطبان نشان دهد. این واقعیت، اجزای مختلفی دارد که شامل پیشرفتها، ضعفها، قوتها و کمبودها در حوزههای مختلف میشود. آنجایی مخاطب، ما را باور خواهد کرد که بفهمد واقعیت را به او میگوییم، یعنی هم نیمه پر لیوان را به او نشان میدهیم و هم نیمه خالی را. ما سعی نکردیم دوربین «بیواسطه» را به دوربین تبلیغاتی یکطرفه تبدیل کنیم. هم سراغ پیشرفتها میرویم و هم ضعفها. تلاش ما این است روایتی واقعی از اتفاقات و ماجراها داشته باشیم، چون نقطه مطلوب ما و مخاطبان، همینجاست. ما در عصری زندگی میکنیم که روایتها یکسویه نیستند و اگر درباره موضوعی روایتی داشته باشیم که درست نباشد، روایت دیگری از آن در شبکههای اجتماعی منتشر میشود؛ پس اعتماد مخاطب برایمان مهم است.
گاهی هزینههای اجتماعی که تلویزیون پس از پخش برنامههای سیاسی داده آنچنان سنگین بوده که ترجیح میدهد سراغ اینگونه از برنامهسازی نرود، اما نپرداختن به موضوعات روز در رسانه ملی چه هزینههایی برای جامعه پرسشگر امروز دارد؟ بهنظرم رسانه ملی باید برندهای ماندگار در برنامهسازی سیاسی داشته باشد و این برندها، مقطعی نباشند. اگر قرار است روی افکار عمومی اثرگذار باشد باید تحملش را بالا ببرد تا بتواند برندهایی از برنامههای تلویزیونی سیاسی جدی را خلق کند که مجری معتبر و دارای کاراکتر ویژه داشته باشد. در گام اول، تلویزیون باید در حوزه برنامهسازی سیاسی، برندسازی کرده و سپس آن برند را حفظ کند. ما با موضوعات مختلفی در جامعه مواجه هستیم که در مقاطع مختلف درباره آن، برنامهای ساخته و هر بار برند جدیدی خلق میشود. مثلاً در مقطع انتخابات، یکسری برنامهها روی آنتن میرود که با گاردهای بازتری به موضوعات روز جامعه میپردازد و پس از پایان انتخابات، آن برنامه و پرداخت به آن موضوعات، تمام میشود. مثلاً مسئله حجاب در مقطعی حساسیت بیشتری دارد و در یک بازه زمانی کوتاه، برنامههای گفتوگو محور با رویکردی باز در این باره روی آنتن میرود اما بعد تعطیل میشود. رسانه ملی بابت این برنامهها، هزینههای اجتماعی میدهد در حالیکه اگر برندهایی ثابت با رویکردی مشخص طی سالها ساخته شود و همیشه روی آنتن برود، اعتبار و مخاطب پیدا میکند. در چنین وضعیتی، آن برنامه سیاسی و اجتماعی برند میتواند در موقعیتهای مختلف، موضوعاتش را متناسب با شرایط روز به آن مباحث اختصاص دهد ولی وقتی نگاهها مقطعی شود سبب میشود هر دفعه، برند جدیدی خلق شود و برای جا افتادن و اعتباربخشی آن، هزینه و تلاش مضاعفی صورت گیرد ولی زمانیکه بناست اثرگذار باشد، آن ماجرا تمام شده و برنامه هم تعطیل میشود. این رویکرد، اشتباه است و در این سالها ضربهاش را در مدیریت افکار عمومی خوردیم. کاش برندهای ماندگار برنامه سیاسی را در تلویزیون داشته باشیم و مدیران سازمان، فشارهای بیرونی که به صدا و سیما میآید را تحمل کنند تا این برنامهها استمرار یابند. امیدوارم برنامه «بیواسطه» در یک بازه زمانی طولانی روی آنتن بماند و به یک برنامه مقطعی تبدیل نشود. اگر قرار باشد «بیواسطه» به برنامهای مطالبهگر تبدیل شود که هر بار سراغ پروندههای جدید و جنجالی میرود، مماشات نمیکند و بررسی دقیق و موشکافانه دارد، باید به برندی ثابت تبدیل شود. در صورت استمرار در ساخت و پخش چنین برنامههایی میتوان به اثرگذاری آنها در طولانی مدت امیدوار بود. زهره کهندل